måndag 25 oktober 2010

Vad är viktigt att lära sig och vem bestämmer det?

Häromdagen fick jag en intressant tanke att fundera över. Vad är det som är viktigt att lära sig och vem bestämmer det? Eller hur det avgörs snarare.

I alla fall så hämtade jag mina små kottar på förskolan. Där satt en av pedagogerna i full fart och övade sig på att rita en massa former såsom rektanglar och trianglar men även lite fler "avancerade". Såsom en sån här Pentagon som syns nedanför samt en hexagon. Innan jag hade hämtat klart mina barn så frågar pedagogen mig om jag vet vad de heter. Hon hade nämligen ingen aning. Det fick mig verkligen att fundera varför de inte kunde fokusera på lite enklare former och koncentrera sig på vad de heter. Hellre det än att göra det för svårt redan från början.

4 kommentarer:

lisa sa...

Hej!

Måste bara skicka iväg en kommentar och skriva att jag tycker att du har än väldigt bra blogg med massa härliga funderingar och reflektioner! Har nu läst alla dina inlägg från s. 1 :)

Precis som du läser jag till lärare men jag är inne på mitt första år och det är stundtals minst sagt förvirrande och överväldigande men mest VÄLDIGT roligt :)

Hälsningar!
Lisa

Sanna sa...

Hej lisa! Så roligt att du har hittat hit. Ännu roligare (och läskigt) är att du har läst alla inlägg.

Det ska jag nog definitivt också göra någon dag när jag har lite tid över.
Förhoppningsvis så får jag en inblick i hur jag har förvandlats rent tankemässigt

svenne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
svenne sa...

Det vore synd att begränsa barnen efter vad vuxna kan eller inte kan.