tisdag 30 december 2008

Skönt med lektionsfritt

Det bästa med att inte ha några seminarier och lektioner att gå på är att jag kan läsa vad jag vill och orkar.

Förvisso har jag litteratur till en tenta att läsa men det är "bara" 2 tunga saker. Istället hinner jag med all skönlitteratur som har hopat sig i bokhyllan. Jag är smått bokberoende. Såpass att jag köper på mig fler böcker än jag hinner läsa. Såpass att jag blir lycklig när jag går in i ett bibliotek. Såpass att jag läser böcker när jag borstar tänderna och även ibland när jag duschar.

Det som är allra bäst med att ha tid att läsa vad jag vill är det faktum att mina tankar är mina egna. Mina reflektioner är mina. Det finns ingen gömd "det-här-ska-du-komma-fram-till"agenda. Bara mina tankar som ingen betygsätter eller värderar förutom jag själv.

Det, mina vänner, är frihet på riktigt.

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Hej!
Hinner inte skriva så mycket just nu, men ska läsa tillbaka i din blogg nästa år. Ville bara springa in på din sida och önska gott nytt år, samt tacka för givande läsning! Hoppas verkligen du fortsätter att skriva!

Ha ett bra nyår,
Kram V

Morrica sa...

Jag kan inte låta bli att reflektera lite när jag läser din blogg: varför är det vanligare i undervisningssituationer med 'det-här-ska-du-komma-fram-till-agendor' än 'det-här-är-vad-jag-ville-visa-dig-agendor'? Det borde man göra något åt.... *reflekterar vidare i cyberrymden*

Sanna sa...

V: Tack detsamma. Det är lite upp och ner nu.

Morrica: Jag tror att gränsen är hårfin mellan jag vill visa dig och det här ska du tänka. Samtidigt tror jag inte heller att lärare ifråga alltid är så medvetna heller om vad deras undervisning får för effekter samtidigt som det är en massa kursplaner och liknande som ska följas. Allting är en snårig jungel.