fredag 26 december 2008

Traditioner #3

Jag har funderat lite ytterligare på det här med traditioner. Det passar dåligt in med ett snabbt förändrande samhälle. Eller både och. Det hela beror ju egentligen på vart gränser dras.

För att klargöra. Jag har tillbringat de 2 sista terminerna med bland annat en muslimsk sjalbärande kvinna vars ursprung finns både i Somalia och Örnsköldsvik. Den sista tiden har jag lärt känna henne ytterligare och vi har pratat om en rad olika skillnader mellan våra kulturer och jag har även fått ställa många dumma frågor vilket har gett upphov till en rad nya (smartare?) frågor och även fått flera fördomar krossade.

Något som jag ständigt återkommer till är att alla är individer och att man inte kan generalisera. Generaliseringar är farliga(ahh dubbelfel) och alla gör på olika sätt och man kan egentligen inte värdera detta sätt på något sätt.

Bland annat så firar min väninna inte jul. När hon då på julafton skickar en önskan om god jul till mig via sms så funderar jag över följande:
Bör jag svara med ett god jul tillbaka? Trots allt så firar inte hon jul medans jag gör.
Hur känns det för alla som inte firar jul men som bor i Sverige där majoriteten firar och drar fram juldekorationer strax efter Oktobers början?
Hur skulle det kännas att bo i ett land där majoriteten av befolkningen inte firar jul utan någon annan högtid alternativt inte firar något alls vid just den tidpunkten? Hur trist skulle det kännas att inte se alla adventsljusstakar i fönster och upphängda granris?
Hur kan olika kulturer någonsin närma sig varandra om det inte finns någon ömsesidig respekt?


Nu vet jag ju att alla människor är individer och unika. Alla kulturer är olika. Kulturer kan skilja sig från familj till familj. Hur många firar jul på exakt samma sätt till exempel? Samtidigt funderar jag på vad Ribbing skulle säga? Det behövs en vett och etikettguide till det mångkulturella samhället som funkar generellt. Där kanske man kan försöka sig på en generalisering.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Tojjan... sa...

"Hur kan olika kulturer någonsin närma sig varandra om det inte finns någon ömsesidig respekt?" - Mycket bra fråga.

Och hur ska dagens ungdomar i högstadie- och gymnasieålder kunna respektera oss (och något äldre) lärare om vi inte respekterar dem?

Du fångar upp mina tankar som väcktes medan jag läste din text i stycket om att olika familjer har olika kulturer.
Jag tycker att din kursare visade stor respekt för dig och din kultur genom att messa. Kanske messar du henne i samband med någon högtid i hennes kultur?

//V