lördag 10 januari 2009

Boktips #1

Jag har ingen regnbågsfärgad soffa att sitta i men tipsa om böcker kan jag ändå.

Under min andra VFU så kom jag i kontakt med boken Talaren - Talet - Lyssnaren, Handbok i praktisk retorik av Erland Lundström. En riktig kickass bok för dig som vill utveckla dina talaregenskaper. Den är lättläst och har en massa bra exempel på hur man bör göra och en massa småknep för hur man ska lära sig att tala så att andra människor lyssnar.

Just konsten att tala verkar vara på stark frammarsch i dagens skola. De flesta skolbarn har minnen av att stå framför hela klassen med ett papper i handen som darrar som ett asplöv. De flesta elever verkar bli påtvingade just den här erfarenheten vilket är synd eftersom det förmodligen sätter djupa spår i eleven som skyr att tala för all framtid. Vem tycker att det är konstigt?

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Bra tips på bok. Har faktiskt saknat dina inlägg. =)

Ha en god fortsättning, snart nalkas vanlig vardag. Ganska skönt...eller?

//Kram V

Sanna sa...

Jo boken har hjälpt mig mycket.
Snart kommer det alldeles för mycket vardag. Undrar hur jag ska hinna med allt ovanpå allt annat ;)

Tojjan... sa...

Hojta till om du behöver idéer...

//V