tisdag 6 oktober 2009

Ny föreläsare

Ibland kommer man på sig själv genom sina egna tankar.

Idag hade vi en helt ny föreläsare och min första tanke var "Neeej vilken skum röst han har och hans brytning kommer att störa för mig när jag ska försöka lyssna på vad han faktiskt säger"

Ända sedan den första föreläsningen i fonetik så har jag börjat fundera över hur folk pratar och var någonstans i munnen de uttalar vissa ljud. I den nya föreläsarens mun så var det väldigt mycket grejer som hände på en gång. Inflyttade amerikaner har ett ganska speciellt sätt att prata svenska på mycket mer än exempelvis tyskar.

Jaja nog om just den biten - det jag menar är att det går alldeles för snabbt att döma någon på grund av ytliga detaljer. Det är viktigt med yta men jag tror nog att innehåll trumfar ytans betydelse i de flesta fall ändå. Det tog trots allt inte mer än en halv minut innan jag uppskattade min nye föreläsares massiva kunskap om en mängd olika saker. Hans energi och vilja att både lära sig mer och att lära ut gick nästan att ta på och det var väldigt medryckande. Jag kommer helt klart se fram emot föreläsningarna men jag kommer nog aldrig komma ifrån det här med att sitta och fundera över uttalet av vissa ord.

Samtidigt så funderar jag också över om det här med alla dessa smådetaljer som gör att människor blir just individer inte är fantastiskt viktiga. Det vore ju synd om jag inte insåg att sådana saker också är värdefulla.

Inga kommentarer: