söndag 4 oktober 2009

Tenta tankar

Tentan i fredags gick snabbt. Jag var kanske inte helt överens med hur frågorna var ställda. Frågor såsom "Kollar läraren enbart att jag har läst i litteraturen nu eller har han någon djupare baktanke" var en av flera ofta återkommande frågor i mitt huvud.

Tentan var inte heller speciellt stor vilket ibland gör mig lättad och ibland lite nervös. Hälften brukar vara godkänt och är det få frågor och ett stort ämne så gäller det att man har koll på allt. Överhuvudtaget är det svårt med olika lärare och deras prov. Ju fler gånger man gör tentor för samma lärare desto mer lär man sig hur just den personen förväntar sig att man ska skriva och hur det hela rättas. Helst skulle man behöva en förkurs i tentaskrivande för varje examinerande lärare. Då slipper man i alla fall misslyckas eller få sämre betyg på grund av ovana eller missförstånd. Håhåjaja i en perfekt värld...

Det är stor skillnad att skriva tentor på den ort jag skrev tentorna på nu. På den förra orten så är det trevliga pensionärer som är tentavakter. De har med sig korsord och fika och tyvärr ingen större koll på tillåtna hjälpmedel och dylikt. Det har jag inte dragit nytta av personligen men jag kan tänka mig att det finns tillfällen då det kan bli väldigt orättvisa skillnader.

På orten jag skrev i fredags så var allting annorlunda. Istället för pigga pensionärer så var det människor som inte var över 50. De patrullerade längs med gångarna och inga kurser fick skriva bredvid varandra utan det var tvunget att ha en annan kursrad emellan. Det blev genast lite mera nervöst.

2 kommentarer:

Morrica sa...

Tack för detta innerligt viktiga och tänkvärda inlägg!

Sanna sa...

Kul att du tycker det =)