måndag 18 oktober 2010

Det här med kunskapssyn -

På föräldraföreningsmötet för dagis så uppdagades det att de två lärarföräldrarna var lite oroade. De hade båda haft förskoleklasser nyligen och upplevde det som att barnen från just de 2 andra privata närliggande förskolorna hade ju barn som kunde så mycket mer. De var helt klart stressade över det här och verkade båda ångra sitt val av kommunal förskola till sina barn. En annan förälder sa något om att hon inte ville att just hennes barn skulle hamna efter. Då började hela gruppen prata om att det skulle ställas krav hit och dit på exakt vad de hade för sig där på förskolan och speciellt samlingarna.

Det fick mig att fundera en hel del.

Då tänker jag dels på det här med mätbar kunskap. All kunskap går ju faktiskt inte att mäta. Räknas den kunskapen inte alls eller glöms den bara bort?

Dessutom funderar jag ganska mycket om de tror att lärandet följer en specifik bana. Först lär man sig att skriva bokstäverna och sen göra alla geometriska figurer. Det är något jag personligen tvivlar starkt på. Alla är ju olika och tur är väl det =)

För det tredje så hamnar man väl knappast efter i klassen eller i skolan för att man har saker att lära sig. Alla lär ju i olika takt och inte heller samma saker samtidigt. I vissa lägen kan en hel del "kunskapsluckor" fyllas i på samma gång samtidigt som det kanske är någon annan mindre eller större "lucka" för någon annan.


(Någon gång ska jag verkligen ta mig tiden att skriva ner alla sätt jag tycker att det går att se på kunskap. Jag tror att det kan vara roligt)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Problem uppstår när elever kommer med olika förutsättningar, olika kunskapsluckor och olika tränade förmågor till en skola där man önskar att alla börjar på samma fläck samtidigt och går prydligt framåt tillsammans i samma takt och samma riktning.

Sanna sa...

Skolan är problemet. Trist att inte alla kan och får utvecklas i sin egen takt och riktning (det senare hade jag inte ens tänkt på)

Är det lathet som är grunden eller varför händer det egentligen?