torsdag 22 september 2011

Vem vill då bli lärare? Jo, jag vill.

Efter en insändare i DN så blev jag arg.
Den tog bland annat upp läraryrkets sänkta status, kassa lön och förutsatte att inga begåvade ungdomar söker sig till lärarutbildningarna.

Min första tanke var: Screw you dude! Jag är jävligt begåvad. Däremot är pengar inte mitt enda motiv till att jobba.

Vi kanske kan fundera lite över det här med pengar som enda sätt att mäta värde på och visa uppskattning för det arbete som någon gör? Varför måste alltings värde mätas enbart i pengar?

Personligen så kan jag inte tänka mig att göra något annat än att undervisa. Jag brinner för det här och jag ångrar mig så mycket att jag inte sa det under min första VFU när några av lärarna frågade varför jag ville bli lärare. Istället för att vara ärlig och riskera att bli utskrattad (för det var så det kändes då) så sa jag lite ironiskt att jag gjorde det för lönen. Skratt. Inget allvar. För vem vågar vara allvarlig när det bara pratas om att den enbart är idioter som läser till lärare nu. Eftersom antagandet verkar vara att att de som läser till lärare när lärarlönen är så låg att de är korkade alternativt att de inte kommer in på något bättre utbildningsalternativ.

Dessutom kan man även undra om man nu inte skrämmer bort alla begåvade ungdomar som vill bli lärare trots lönen (som inte måste vara den primära orsaken till varför man vill jobba med något)genom att påstå att det inte finns några begåvade ungdomar som väljer att jobba som lärare.

1 kommentar:

David sa...

Byt arbetsplats för att höja din lön!
Lärare jobb