torsdag 30 oktober 2008

Föräldramöte

Jag har varit på ett föräldramöte på mina barns dagis. De ville informera lite om verksamheten och ge föräldrarna en chans att träffa varandra.
Jag är glad eftersom jag dels fick chansen att faktiskt förstå hur mycket de gör och hur viktigt det är och dels även sa det till dem.

De lägger ju trots allt grunden för mina barns fortsatta lärande och det är viktiga saker. Det är som att bygga ett litet kunskapshus mina vänner och utan en bra grund så står huset inte stadigt.

De är värda mycket mer pengar än vad de får idag. De lägger ju dessutom grunden för de människor som ingår i det samhälle som du och jag ingår i. Tyvärr tror jag inte att man kan höja statusen på yrket genom att få folk att kalla fröknarna för pedagoger och dagis för förskola.
Money talks mina vänner. Vi lever (tyvärr) i sen sån värld men det är även upp till oss alla att förändra det.
Själv har jag inte förstått hur viktigt det är med bra pedagoger/fröknar och hur viktigt dagis är. Det gör jag nu, en bra bit in på den första terminen på lärarprogrammet. Tänk att det ska ta en tur till högskolan för vissa. Men om det nu tar en tur till högskolan för mig, vad kan det då ta för andra?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar:

Tojjan... sa...

Det är så givande att läsa din blogg.

För vissa tar det ljusår att inse värdet av de fenomenala människorna i vårt samhälle som bidrar ofta i tystnad med så mycket.

Hur tror du löneutvecklingen inom vår bransch varit om männen varit i en majoritet? En fråga jag emellanåt funderar lite på...

Trevlig helg,
kram Viktoria