lördag 11 oktober 2008

Tentaångest

Det är så konstigt. Trots att jag precis har fått tillbaka den första tentan med betyg: godkänt och trots att jag vet att jag inte skriver alltför taskigt och att min analyserande förmåga ofta får väldigt bra kommentarer så blir jag lika orolig varje gång. Jag har hela 2 veckor på mig innan nästa ska in och jag är redan halvvägs men likväl så är jag jätteorolig samtidigt som jag skjuter upp skrivandet hela tiden.
Men det kanske är bar. Förhoppningsvis kommer jag att kunna hantera mina framtida elever som blir likadana när det gäller prov och uppsatser. Man måste inte prestera perfekt varje gång och jag tror att en lärare kan påverka mycket för hur en elev känner angående prov och uppsatser. Speciellt alla vi som inte kan låta bli att oroa oss.

Dagens ungdom (eller alla egentligen) är ju tillräckligt stressade av att bara leva som det är idag utan att man ska behöva oroa sig i onödan.

*Fetmarkering av text för att jag ska förstå att jag är dum i huvudet som oroar mig.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Tojjan... sa...

Haha...jag bli spooked när jag läser det du skriver för det är som om du plankar & tankar min hjärna på allt det som jag tänker och har tänkt på.

Lite kaxigt men med all värme och välmening: om du som jag, inte pluggar undan, kan jag lova dig att du har en del svordomar framför dig då du "fem i tolv" sitter med ngn uppgift som ska tillbaka till eleverna och som du booorde rättat för läääängesedan...
Vet inte hur många ggr jag idiotförklarat mig själv och undrat varför jag inte gjorde det igår..typ..

Kram från
en tokförkyld Viktoria

Sanna sa...

Vi kanske är av en speciell sort helt enkelt? ;) Usch det här med att skjuta upp saker är så svårt att låta bli.