onsdag 8 oktober 2008

VFU-genomgång

Efter att ha haft en veckas praktik så skulle allas erfarenheter delas. Då fick vi några gemensamma funderingar som får mig att undra hur vissa människor är funtade men även hur skolan kan få så otroligt dåliga resultat vissa gånger.
Ett flertal av mina klasskamrater har stött på lärare som med allvar har tyckt att man inte får le eller vara trevlig de 2 första månaderna. "Man ska vara hård och visa dem vart skåpet ska stå" och sen ska man då kunna slappna av på det hela. Det låter helt i mina ögon och som ett väldigt auktoritärt beteende. Det brukar aldrig vara bra och lär inte individerna att ta sitt samhällsansvar i slutänden. Jag hoppas verkligen att mina barn ska få ha lärare som kan le och skapa bra relationer till mina barn och ser dem som individer. Jag ska dessutom ta med det själv i mitt lärande.

Nu har jag dessutom lämnat in den del som ska examineras för min praktik och jag är så nervös. Både jag och min handledare har skrivit väldigt kort. Tänk om det blir några frågetecken?
Nej det borde nog gå bra.

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Hej!
När jag gjorde min praktik sa en av de mindre bra handledarna jag råkade ut för att "visa A L D R I G eleverna att du gjort eller har fel"... Jag blev totalt paff! Jag som blivit uppfostrad med att det är stärkande att våga se och erkänna sina fel och brister!

Usch, för det du "råkat" ut för. Kan bara ge dig en KPA (klapp på axeln) och säga att du aldrig kommer att hamna/bli sådan själv. Av det lilla jag tycker mig se av person bakom bloggen, kan jag inte ens i fantasin tro att du komer att bli bitter etc.

Vet ej vid vilket lärosäte du läser, men mina VFU-rapporter tror jag aldrig blev lästa av ansvarig VFU-examinator på högskolan. Möjligen att de läste omdömet som handledaren skrivit men knappast ngt mer...

Ses. Även idag är en solig dag!

Sanna sa...

Jag hoppas att du har rätt i att jag inte blir bitter för det skulle vara ett nederlag. Jag tycker definitivt också att det är stärkande att erkänna sina fel och brister men har svårt för att göra det själv. Men jag hm jobbar på det i alla fall ;)

Tojjan... sa...

Det ska vara svårt, att se sina fel etc. Det är väl då vi lär oss? tack för dina goa kommentarer till min blogg.

Önskar dig en härlig och lugn helg,
mvh Viktoria