måndag 6 oktober 2008

Tankar om mobbning

Sitter och läser i texten "Skolan - en arena för mobbning" från Skolverket. Funderar återigen på varför det ska vara så svårt. Barn är inte onda från början. Barn gör som vuxna runtomkring gör.
Alltså måste man gå till källan för beteendet.
Sen funderar jag över mig själv - hur ofta beter jag mig dåligt mot andra människor? Vad kommer jag att lära mina egna barn och vad vill jag att de ska lära sig?

Som lärare kan man tjata sig blå i ansiktet om alla människors lika värde men det spelar ingen roll om man i slutändan inte kan sitta och äta sin medhavda lunchlåda tillsammans med städaren och vaktmästaren. Den konstiga grupperingsviljan vi människor har är så otroligt destruktiv om vi alla ska leva så tätt ihop. Man kan inte bara prata om jämlikhet och demokratiska värderingar. Man måste verkligen visa hur det ska fungera också. Där tror jag att jag personligen kommer få kämpa med och mot mina egna invanda mönster. Kommer jag att ge killar mer uppmärksamhet än flickor? Kommer tysta personer få mindre uppmärksamhet än de som pratar mycket? Vilka omedvetna värderingar kommer jag att göra och hur kommer det att påverka mina barn och även mina framtida elever?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Hallå där! Hoppas du har en bra dag. Kan lämna rapport från Västkusten med 17 varma gradert i solen och en klarblå himmel!

De sista frågorna du ställer i ditt inlägg är de "eviga" frågorna för mig. Jag bär på dem dagligen för att vara medveten om dem och därigenom försöka se de tysta, uppmärksamma varje elev ur ett icke-könsbundet perspektiv etc.

Vi skrivs igen,
Tojjan

Sanna sa...

Härligt med 17 grader - det önskar jag att vi hade här med.

De "eviga" frågorna kommer jag nog att ha med mig hela tiden också. Det känns som viktiga saker att göra.

Unknown sa...

För att komma längre i att stoppa mobbning bland barn måste fler lyfta på den tabubelagda förlåten omkring vuxenmobbning. Pja, jag kanske borde kalla det för "terror" eftersom sådan faktiskt förekommer i dagens Sverige. Det finns många kända fall och just i dagarna är Rödbyfallet i nyheterna. Själv känner jag till dryga 10 "okända" fall av grov och märklig organiserad pennalism som övergår i terror.

Sedan länge förekommer avancerad mobbning /pennalism lokalt i Sverige. Ex. många hemlösa har inte alls misskött sig och straffat ut sig ur sina lägenheter. Nej, i många fall handlar det om den Svenska extrema pennalismen. Läs mer t.ex här:
Länkstation: http://www.debatthuset.com/forums/showthread.php?t=11929

M.v.h
Morgan Ohlson (morgan.o@passagen.se)
# Berövad alla former av inkomster /bidrag sedan 2006-08
# Hemlös sedan 2008-07-01