måndag 17 november 2008

Hissa eller dissa

Igår blev det extra tydligt vilken hemsk makt en lärare har.
Jag fick sitta med min handledare när hon berättade för sina elever hur de låg till rent betygsmässigt. Eftersom min handledare jobbar väldigt mycket med reflektioner och nästan lite portfolio mässigt skrivande i loggböcker så var det ingen överraskning för hennes elever.
Däremot kom det fram en hel del saker om andra lärare.
En tjej var helt knäckt över vad hon hade fått höra av sin egen mentor.
Hon kände inget förtroende för sin mentor och vågade knappt berätta om någonting för sin mentor eftersom hon var rädd att mentorn skulle döma henne.

Mentorn hade till och med föreslagit att min handledare skulle ge henne ett sämre omdöme än det hon hade eftersom hon inte vill ha kvar eleven på programmet. En spännande sak är att denna mentor och min handledare inte undervisar i samma ämne.

Den stackars eleven är 16 år. Lite jobbigt att bli sviken såpass av den människa som har som roll att coacha och puffa för hennes skolgång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: