onsdag 12 november 2008

Respekt

I slutänden är det allt det handlar om. Eller människosyn om nu det låter bättre.
En av de gamla rävarna sa idag i lunchrummet att man bör komma ihåg att varenda en av eleverna kan vara en framtida Nobelprisvinnare. Det är en idé att behandla dem som sådana. De har alla chanser i världen att bli det förutsatt att de tar den. En annan kan bara hjälpa till så gott det går.

Eleverna är människor lika mycket som jag och alla andra. Trots det så finns det en hel del vuxna som inte föregår med gott exemepel och som inte är goda förebilder. Jag fick följa en klass idag och det var en hel del lärare som kom försent till sina egna lektioner och som sen inte bad om ursäkt. Det signalerar en viss brist på respekt och säger ganska mycket om det rådande maktförhållandet. Samtidigt är det samma människor som kräver att deras elever ska be om ursäkt när de kommer för sent. Vad lär sig eleverna av det? Dubbelmoral kanske?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Får lite dåligt samvete av din text. Tänkvärt att du tar upp sena ankomster hos oss lärare. Jag har tyvärr försökt att springa ifatt klockan både en och två gånger, men misslyckats, och kan ärligt säga att jag inte varje gång bett om ursäkt. Vilket borde vara självklart!

Det viktigaste är nog som du skriver att vi har medvetenheten om respekten och att det eleverna utvecklas till i framtiden, kan komma att påverka deras gamla lärare. Samtidigt, vi lärare förtjänar också respekt, vem som ska börja jobba på att skapa god atmosfär är enligt mig de vuxna, men det är inte alltid det lättaste. För provocerad blir man, vare sig man vill eller inte. Det är då dina tankar ska fram i pannloben så att inga gränser överskrids, åt något håll.

Talar man fortfarande inte om den sidan av läraryrket på utbildningen? Den där du som lärare blir förbannad etc? När jag pluggade fanns det inte på kartan att lyfta fram den delen.

Önskar trevlig helg, själv drar jag o sambon mot hufvudstaden utan de små.

mvh Viktoria

Sanna sa...

Nope inget om provokationer på själva utbildningen än. Däremot väldigt mycket matnyttigt från de "riktiga" lärarna.

Tojjan... sa...

Jag tyckte att de som kom från den riktiga skolan lyfte hela utbildningen. Vi hade en manlig lärare, som undervisade i svenska på de yrkesinriktade programmen på gy-nivå, och hans föreläsningar och work-shops lever jag fortfarande på. Har använt hans upplägg på mina 6-9 elever, bara brutit ner det något, och tycker fortfarande efter tre år att det är bland det bättre materialet jag arbetar med.