onsdag 19 november 2008

Tojjan tycker till

En annan blogg som jag faktiskt har glömt att tipsa om är Tojjan tycker till.
Viktoria som skriver bloggen är en flitig kommenterare, kommentatör, kommentator person som skriver många kommentarer i den här bloggen. Det är jag väldigt tacksam över eftersom det oftast är kloka kommentarer som denna:
En lärare med ett halvTOMT glas hade svarat: "Jag tror att några bakomliggande förklaringar till trötta lärare kan vara nya reformer, återkommande förbättringar, ekonomiska omstruktureringar, kommunala arbetsgrupper, nya skolchefer, politiska vindar (skolan är ju de facto en politiskt styrd verksamhet), administrativa uppgifter och förändrade ramtider...Det i kombination med fler elever och färre pengar får att bli trött.

Jag säger inte så mycket i det läget. Vet ju att det är en förändrad skola idag jmfrt med ... igår... Men vad då då? O R K A vill man ju skrika ibland när gnällparaden marscherar fram i personalrummet...

Jag är så glad över din sajt, eftersom här kan jag gnälla av mig på de gnälliga och mkt annat som jag tycker om skolan. Känns mer låst läge på min egen blogg...Om du tänker som jag...

Det är så bra eftersom det leder till nya reflektioner. Som till exempel - varför gnälls det mer än vad det görs något åt det? Vad vinner man på att gnälla? Jag har sett många exempel på gnällande de senaste 2 veckorna men väldigt lite aktion. Det är inte bra alls. Hur påverkar känslan av maktlöshet en persons liv? Eller hur påverkar negativiteten elevernas liv?

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Tack för omnämnandet! Blir ju otroligt glad och inspirerad av dina ord. Har ibland undrat om du tyckt det var OK med mina låååånga utlägg och lägga-näsan-i-blöt-kommentarer...

Eftersom jag inte dolt min identitet så värst väl på min egen blogg, har jag valt att inte skriva om mitt yrke och dito åsikter där. Jag bor i en relativt liten stad, de flesta kan enkelt lista ut min arbetsplats och därmed skulle min sekretess kunna ifrågasättas. Men som jag skrivit, din blogg blir en slags fristad!

För det tack! Vi skrivs vidare,
kram V

Sanna sa...

Självklart är det helt okej med dina kommentarer. Mitt tänkande blir ju bättre ju mer input jag får.
Kul att min blogg känns som en fristad. =)
Kram på dig.

Jenny sa...

http://www.metro.se/se/article/2008/11/30/15/4221-57/index.xml

Jo, min fråga är vilka verktyg en lärare har till sitt förfogande i de fall man har att undervisa barn med neurologiska funktionsnedsättningar som inte är så svåra att de kräver särskild undervisning?