onsdag 26 november 2008

Hermeneutisk spiral

Jag har fått ett ord på det jag tycker händer hela tiden.
Jag har den senaste tiden förstått materialet, luften känns klar och krispig ungefär som när man befinner sig väldigt högt upp och känslan av att kunna se milslångt infinner sig.
Sen är mitt nästa steg att se alla nya problem och då blir jag så oerhört frustrerad. Jag som var så säker att jag precis hade förstått och var "klar". Istället är det som en ny platå av förvirring och problem som ska lösas. Då arbetar den lilla hjärnan på och jag reflekterar hela tiden. Sover inte mycket alls osv. Sen blir allting klart och härligt igen.

Tydligen är det här inte något ovanligt har jag förstått. Wikipedia säger såhär:

Ett viktigt begrepp inom hermeneutiken är "den hermeneutiska cirkeln" eller "den hermeneutiska spiralen", vilken syftar på att tolkningen växer fram i en cirkulär rörelse mellan individens förförståelse och möten med nya erfarenheter och idéer, vilket leder till ny förståelse som i sin tur blir förförståelse i kommande tolkningsansatser. Cirkelmetaforen kan vara missledande då den är sluten, dvs förståelseprocessen synes leda tillbaka till samma punkt där den började. Spiralmetaforen visar istället på att förståelsen ständigt förändras och aldrig kan återgå till en tidigare punkt, däremot kan förståelsen antingen bli djupare (spiralen går nedåt) eller nå nya höjder (spiralen går uppåt). Denna process kan också ses som en pulserande rörelse mellan en inre reflekterande och yttre prövande dialog i utvecklingen av den individuella förståelsehorisonten.

När man tolkar en text, är helhetsbilden man får beroende av den mening man finner i textens enskilda delar. För att motivera tolkningen av texten som helhet, måste man hänvisa till tolkningarna av olika avsnitt i texten, som meningar eller kapitel. Meningen uttolkaren tillskriver dessa mindre element är också beroende av den helhetsbild eller större mening som han/hon ger till texten som helhet. Begreppet hermeneutisk cirkel handlar om dessa samband mellan helhet och delar; tolkningar bygger alltid på andra tolkningar.


Jaja just nu befinner jag mig vid foten av ett nytt berg. Här ska klättras på.

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Haha...härligt inlägg! Hoppas att klättringen ger dig massor av goa erfarenheter! Det är ju resan och inte att nå målet som är det viktiga...eller?

Vi skrivs igen =)
kram V

Tojjan... sa...

P.S Har du snö??? Här är det plus fem grader och grått som i brasan dagen efter Valborg. D.S

Sanna sa...

Bra fråga om det är målet eller resan dit.Huvudsaket att man lär sig något tror jag. =)
Vi hade snö i några dagar men den regnade bort tyvärr.