lördag 13 december 2008

Okej. Än så länge anser jag mig fortfarande ha lite kontakt med verkliga studenter. Dels sånna som inte har påbörjat någon högskole el universitetsutbildning än och som således bör kallas elever och dels sånna som är mitt inne i en högre utbildning.

Att lärarutbildningen inte lockar rätt? folk på grund av att det är för enkelt att komma in är ju helt galet. Logiken är ju helt bakvänd. Det borde inte heller sitta i betyget från gymnasiet huruvida man blir en bra eller dålig lärare heller. Man kanske har lite större förförståelse för vissa ämnen men blir man en bättre lärare?
Man blir inte läkare eller jurist för att det är svårt att komma in på utbildningen. Man blir det för att man kan tjäna tjockt med pengar och för att det ser tufft ut på visitkortet. Det är en jobbtitel man kan skryta med vilket är svårt för lärare att göra idag. Alla vet att lärare blir sparkade på från alla olika håll. Alla vet att lärare tjänar dåligt.

Men särskilda legitimationer och antagningsprov låter som en jättebra lösning. Mitt förslag hade ju varit mer pengar till skolor och lärare men vad vet jag? Jag är ju inte färdigutbildad än och inte heller har jag genomgått något antagningsprov.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Tojjan... sa...

Håller med dig. Bra skrivet! Och om vi kunde locka fler män till yrket, kan du ge dig på att löneutvecklingen skulle vara mer än de futtiga årliga påslagen vi har idag.

//V

Mikusagi sa...

Om det var ett särskilt antagningsprov skulle jag nog aldrig våga söka.