lördag 13 december 2008

Mattehjälp

Jag brukar få hjälpa min mans lillasyster med bland annat matematiken ibland.
Hon går just nu i andra ring på gymnasiet och de läser fortfarande A-matten på hennes program. Det är inte direkt svåra saker OM man har en okej förförståelse.
Det är jag inte helt säker på att hon har.

Inte heller tror jag att hon har någon tur med sin mattelärare.
Ofta klagar hon på att hon inte förstår det han säger och att han aldrig förklarar varför saker blir som de blir. Framförallt så brukar hon säga att hon själv är dum. Det gör mig ledsen.

Mest för att jag vet att matten är viktig. För att jag inte vill att hon ska tycka att hon själv är korkad. För att det sabbar hennes framtid. För att hon aldrig kommer att släppa ner garden och verkligen förstå matte på riktigt eftersom hon redan har satt etiketter på matten(svår) och sig själv(korkad.

Samtidigt så består det mesta av mekanisk läsning i hennes fall. Med konstiga exempel som hon inte kan relatera till. Jag undrar hur skaparna av matteböckerna tänker när uppgifterna går ut på att räkna ut enskilda spikars vikt och pris eller hur stor gräsmatta någon ska klippa.

Det är så trist eftersom man skulle kunna göra så mycket mer med matematiken. Jag undrar hur alla andra matematiklärare gör - mekanisk räkning för att nöta in eller mer problemlösning för en ökad förståelse?

1 kommentar:

Tojjan... sa...

Ah, detta är så viktigt! Jag vet exakt hur din mans syster känner sig! Var precis sådan själv, tills en lärare på Komvux bad mig att hitta dagen då jag bestämde mig för att jag inte kunde/fattade/gillade matte, och ta tag i den dagens känslor. Han menade att inställningen till matte var avgörande för inlärningen, och efter att jag tränat upp en mer positiv attityd till ämnet lyckades jag avverka mattekursen.

Matematiksvårigheter (dyskalkyli) var huvudämnet för mitt exjobb. Fundera en stund över var elever möter matematik på sin arbetsplats. Är det enbart på mattelektionerna? Gudrun Malmer...ett tips som kan vara värt att lägga på minnet...

Kram V