onsdag 10 december 2008

Uppsatsgnäll

Det är intressant att läsa alla dessa böcker och utvecklas rent tankemässigt men när tankarna väl är tänkta så är det svårt för mig att få ner dem på papper. Jag vill ju genast vidare till nästa. Det är ju den här detaljen med att visa vad jag har lärt mig. Men det vill jag ju inte slösa tid på - jag vill ju lära mig nästa sak.

Skolans 15 arbetsdagar för att rätta tentor är lite för långt för att jag ska kunna ta till mig den respons jag får av examinerande lärare på min hemtenta. I realiteten är det ju ännu längre sen jag skrev uppsatsen och tillåmed längre än så sen jag tänkte tankarna. Den sista tiden innan inlämning går ju dessutom till att peta i ren formalia. Det är frustrerande. I och med att jag får denna respons på tankar som är gamla och sedan länge reviderade så känns det inte alls aktuellt. Samtidigt förstår jag att det är svårt att rätta 30 tentor för en klass + kanske en massa andra grejer på kort tid. Det är nog dessutom svårt för någon annan att göra det åt läraren.

Ytterligare ett sätt där kontrollsystemet sätter käppar i hjulet för mänsklighetens framfart. Eller i alla fall saktar ner kugghjulen en aning.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Det kanske skulle kunna gå att skriva sina saker i wikiformat, så kan alla vara med och tycka till om olika saker. Det skulle bli som en stor tidsbestämd diskussionsgrupp, istället för att en sitter och skriver en sak och en annan sen sitter och säger att det är rätt eller fel.

Läraren skulle framförallt kunna få hjälp med petitesser tror jag, det finns alltid folk som är beredda att återkoppla på rena formalia.

Sanna sa...

Det hade varit smart med en wiki för skolan. Tyvärr är den ofta ganska torftig när det gäller att använda sig av smarta saker som har att göra med datorer.

Ahh när jag tar över världen är det en av de första sakerna jag ska ändra på.