onsdag 10 december 2008

Käre Lennart #2

(Ytterligare ett brev till min lärare som jag aldrig kommer att skicka)

Käre Lennart!
Jag uppskattar dina anekdoter som du använder dig av för att illustrera olika saker.
Som exempelvis igår när du berättade om hur du i många år fick stångas mot dina lärarkollegor
för att kunna möblera om ett klassrum ni delade. Just hur du framhäver vikten av att lärandets miljö blev extra tydlig när du, efter lunchen, hade möblerat om i klassrummet och ställt alla stolar i en ring snarare än i skolans klassiska möblering. Rader av bänkar och allt fokus framåt.
Däremot blev det ganska sorgligt när ett flertal av mina klasskamrater reagerar med
skepsis och tycker att det hela är "läskigt".

Själv uppskattade jag formen på upplägget och även alla anekdoter.
Tyvärr blir jag snabbt uttråkad Lennart. Det är ett problem jag har brottats med länge. Jag förstår poängen för snabbt och får då svårt att lyssna vidare. Som exempelvis igår när en diskussion utbröt om olika ekonomiska system. Jag höll inte alls med om vissa saker som sades men eftersom det inte hörde till ämnet så ville jag inte ta upp mer tid till att diskutera irrelevanta (för ämnet) saker. Det har jag slösat bort alldeles för mycket lektionstid på tidigare. Istället var jag upptagen med att läsa om Soros och Black Wednesday på min lilla netbook. Eftersom det var helt nya saker för mig och tangerade ämnet lite.

Så förlåt så mycket Lennart om jag såg alldeles ouppmärksam ut. Jag lärde mig fortfarande saker och det var viktigt för mig.

Med Vänliga Hälsningar
Din (Favorit)elev Sanna

3 kommentarer:

Tojjan... sa...

Lärarens ständiga dilemma...När är det dax att sluta så att det inte blir tråkigt, tjatigt och töntigt. Att prata på, hamna på sidospår och låta ovidkommande (för ämnet) diskussioner ta plats skapar oreda för några, samtidigt som det är till nytta för andra eftersom det är då de kan få sina "aha" om allt och inget. Balansgången - igen. Den svåra!

Kram V

Niklas Loman sa...

Hej! Du skriver bra och stundtals mkt roligt, känner igen mig i mycket då jag själv precis börjat lärarutbildningen i Malmö. Ska fortsätta följa bloggen med glädje!

/Niklas,
http://niklasloman.tumblr.com

Sanna sa...

V - Du har så rätt. Allt i livet handlar nog om balanser och det är det som är det kluriga.

Hej Niklas. Kul att du gillar att läsa det jag skriver. Hoppas jag fortsätter att roa dig. Ser fram emot dina framtida kommentarer