onsdag 17 december 2008

Urkund skrämmer mig

Jag vet inte riktigt varför men Urkund skrämmer skiten ur mig. Det är inte logiskt och jag skulle aldrig fuska eller plagiera en uppsats men Urkund skrämmer verkligen skiten ur mig. Mardrömsscenariot är att jag har lyckats att skriva alldeles för likt någon annan utan att ha plagierat. Det kanske låter helt konstigt men om en det finns ens en pytteliten chans att en mängd apor med skrivmaskiner antas kunna skriva Shakespeares samlade verk så borde väl jag kunna skriva något som liknar någon annans arbete?

Eller hur stor är chansen att man parafraserar för nära? Det måste ju hända alla ganska ofta men hur ofta går sånt till disciplinnämnden? Sånt får man aldrig veta.
Disciplinnämnden verkar dessutom hemsk skrämmande och farlig. Eller inte egentligen. Förra terminen hade jag en lärare som satt i disciplinnämnden och hon var riktigt trevlig. Men man vet ju aldrig.

Läs även andra bloggares åsikter om

3 kommentarer:

Morrica sa...

Urkund is the shit, det är inget att vara rädd för. När du är färdig och sitter där med sextio uppsatser att rätta kommer Urkund att vara din bäste vän som fixar hela källgranskningen åt dig på en kväll.

Det är ju nämligen så att Urkund hittar alla citat, och levererar dem snyggt och prydligt markerade och den tacksamma och lättade läraren kan enkelt titta på sammanhang citaten är tagna ifrån och vad mer man nu kan råka behöva just då. Så tro inte att den bara är för att fånga fuskare, nej, Urkund är en trevlig lathund.

Tojjan... sa...

Om du är "Yyyppernååga" med citat och källor är du fri från skuld. Hellre än källa för mycket än en böteslapp från skolan. Eller i värsta fall en avstängning!

//Kram V

Sanna sa...

Jag ska nog be att få titta på hur urkund funkar någongång för att verkligen få bort ångesten.
Jag är alltid yyyppernååga men bra tankar som man får ner på papper kan ju alltid vara någon annans =/