onsdag 17 december 2008

VFU-tanke

Under min senaste VFU(praktik) så fick jag chansen att följa med en klass under en hel dag. Flera saker slog mig:

Olika lärare behandlar klassen väldigt olika. Inte så konstigt eftersom det handlar om möten mellan olika människor men jag tyckte mig ändå se rätt varierande människosyner från lärarnas sida. Bland annat då mentorn som lyckades komma så försent till sina elevers klassråd att halva tiden hade gått.

Dagens gymnasieelever har väldigt upphackade dagar. Jag blev alldeles kollrig i huvudet av alla byten av salar och ämnen och jag var bara med under en dag. Det var nästan plågsamt att ta sig igenom hela dagen. Att dela upp varje ämne för sig har säkert sina fördelar men här började jag på allvar fundera på varför inte skolan är mer ämnesintegrerad. Det är ju ett sånt sjukt slöseri med tid att göra allting för sig. Enklare att kontrollera kanske men är det lika effektivt och "smart"? Att lära sig om måttenheter är ju enklare om man håller på med något som är mindre abstrakt än som det ser ut nu.

Min slutsats är att få vuxna skulle finna sig i samma saker som skolelever måste finna sig i. Samtidigt verkar det finnas få vuxna som är villiga att faktiskt försöka ge dessa individer en dräglig tillvaro trots att de faktiskt har all möjlighet i världen. Det som gör mig mest frustrerad är att det egentligen är så enkelt att bete sig "rätt". Att det dessutom finns en massa styrdokument och liknande som talar om att "gestalta värdegrunden och demokratiska värderingar" gör det dessutom till en nödvändighet - eller har jag fel?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Tojjan... sa...

"/.../på allvar fundera på varför inte skolan är mer ämnesintegrerad."
- Behåll den funderingen och se till att förverkliga den då du är klar och fått en tjänst. Du är så rätt i din fundering! Bra!!

"/.../få vuxna skulle finna sig i samma saker som skolelever måste finna sig i."
- Japp! Ta bara en sådana saker som matsal, toaletter, arbetsutrymmen, förråd, ljudnivå, material...Om det hade sett ut som det gör i skolan på en "vanlig" arbetsplats, vågar jag påstå att renovering hade varit gjord - i förrgår.

"/.../eller har jag fel?"
- Nope! Du har hitill av allt det jag läst som du skrivit inte haft det minsta fel i eller om något. Du tänker som alla vi som jobbar i skolan borde tänka. Forstätt så!

Kram V