torsdag 4 december 2008

V är inte motvals ;)

Som svar på en kommentar som V på Tojjan tycker till gav mig till mitt förra inlägg:
Jag tycker inte att du är speciellt motvals och jag förstår hur du menar. Självklart kan det vara en bra grej att träna på muntliga framföranden men formen för hur vi fick göra var alldeles för otydligt och för konstlat för att det skulle ha blivit bra.

Storleken på gruppen var det absolut inget fel på och min lärare hade fixat med en mindre grupp för alla som var talänglsiga. Men det är ett så stelbent sätt att se på undervisningen och utrymmet för att vara kreativa var noll (kurskreatörens fel) och informationen om hur kreativa vi faktiskt fick vara var inte heller så omfattande (delvis vårt eget men även den lite otydliga "handledar-lärarens")

Jag tycker att det är bra att det finns krav på muntliga framföranden eftersom alla människor någongång under sitt liv (förmodligen flera gånger) kommer att stå inför den situationen. Men jag tycker även att man som lärare då får passa sig för att vara en stelbent byråkrat. Det blir inte speciellt individanpassat om alla ska följa samma form. Förmodligen enklare att betygssätta men ack så orättvist och kreativitetshämmande. Verklighetsanpassat? Njae inte speciellt eftersom de flesta människor inte kommer att stöta på just precis det här formatet igen.

Att dina elever tog steget längre var ju helt underbart och visar dessutom att du inte är en stelbent byråkrat ;) Deras kreativitet lever ju uppenbarligen