fredag 5 december 2008

Käre Lennart

(Ett brev till min lärare som jag aldrig kommer att skicka)

Käre Lennart.
Jag är otroligt frustrerad över uppsatsen som vi ska skriva. Själva syftet är alldeles för luddigt. Jag vet inte hur jag ska strukturera arbetet. Det känns som att det är alldeles för kort med tid. Jag hinner knappt reflektera över litteraturen. Självklart kan jag lämna in det senare men det går emot mina principer. Hellre i tid än superbra är min nya devis. Jag vill inte pressa mig själv till VGn för då mår jag inte bra. Istället pressar jag mig själv till att hålla den första tiden. Jag är lite självdestruktiv på det sättet.

Jag är dessutom trött på min basgrupp eftersom ambitionsnivåerna är så olika. Visst det ger oss en bra syn på hur verkligheten kommer att se ut sen men det känns lite surt ibland. Vi kan inte alltid diskutera uppgifterna och komma någonstans tankemässigt eftersom det är så få som läser litteraturen. Jag känner mig som en fisk på botten av östersjön. Det är skitigt och väldigt syrefattigt nu. Lennart snälla, fortsätt att problematisera vårat tänkande eftersom min grupp inte klarar av att göra det på egen hand.

Det känns himla tungt nu Lennart. Jag förstår inte riktigt hur vi ska få ner allt det här
I uppgiften skall du resonera kring lärarrollens komplexitet i relation till såväl kurslitteratur, seminarium och föreläsning som din VFU. I din redovisning skall du diskutera olika lärandeteorier i relation till lärandemiljön i skolan, redogöra för olika perspektiv på begreppet ”kunskap” där du också med några exempel från din VFU visar hur olika kunskapsuppfattningar påverkar lärarens arbete. Avslutningsvis skall du ge exempel på läraryrkets komplexitet i förhållande till din egen framtida roll som lärare.
på bara fem sidor. Det är ju ingenting. Jaja Lennart det blir nog säkert bra. Nu måste jag sluta eftersom jag ska skriva en sammanfattning an Kernell till några av mina basgruppskamrater. De har äntligen kommit på att det kan vara en smart idé att dela upp materialet istället för att alla ska läsa allt själva. Hoppas att du får en bra dag.


Med Vänliga Hälsningar
Din (Favorit)elev Sanna

7 kommentarer:

Tojjan... sa...

Har läst din uppgiftsbeskrivning, och om du är intresserad så...hjälp (?) eller iaf lite goda råd är på väg...Ska bara lägga en liten kille för eftermiddagslur...

kram V

Tojjan... sa...

..."resonera kring lärarrollens komplexitet /.../VFU."
- lärarollen (varför en roll, det är ett YRKE) är mångsidig och alla vetenskapliga teorier som vi ska utgå ifrån stämmer inte alltid överrens ed reality. Då behövs mer flexibilitet än en djup suck över det komplexa i yrket.
- det kan också handla om att du berör hur mkt material i form av läroböcker en lärare använder sig av, hur och varför?
- idag pratar vi i skolan pom den lärande organisationen. Det finns tre kunskaper: teori, praktik och mixen av dem båda som allt fler förespråkar. Det är en kunskap att i teorin veta hur man tillverkar en bomb. En annan kunskap att i praktiken kunna använda bomben. En tredje kunskap (enl mig den viktigaste) är kunskapen om NÄR det är meningsfullt/verkningsfullt att bränna av bomben. Kanske kan mina tankar få dig att spåna vidare kring begreppet "kunskap"...
- väv in något ni gjort i samband med ett seminaruim och något du tagit del av under en föreläsning, sätt ut källor och voilá du har en god coctail av fösta delen i uppgiften.

"/.../ge exempel på läraryrkets komplexitet i förhållande till din egen framtida roll som lärare."
- låsa upp grupprum, skicka hem löäxor till sjuk elev, maila föräldrar, skriva åtgärdsprogram, arbetslagsmöte, utvecklingssamtal och IUP, möte med rektor, läsa på inför NP, hålla föräldramöte, undervisa, förbereda lektioner, kopiera material...Made my point extra cool idag fredag o anv engelska)? F Ö R B E R E D E L S E R är nyckelordet. God ordning i pärmar, bra framförhållning och spara allt du använt! Våga be om hjälp hos kollegor, ledning, föräldrar och givetvis eleverna!

Hoppas jag peppat dig lite...Och du, helt rätt att hellre lämna in i tid (och bli kvitt en sten i ryggan) än att jobba till sig VG:n som ingen arbetsgivare ändå tittar på vid en anställning. Lärarlämpligheten sitter inte i ett VG utan i den du är!

Kram igen,
V.

Anonym sa...

Hu, vilken rysare!

Tack för att jag får titta bakom studentkulissen - jag känner ganska väl igen mig i sättet att formulera uppgifter som försöker utmana studenten och tvinga till eget tänkande.

Men som genomskådas och behandlas som vilken uppgift som helst av nyttoinriktade studenter - hur löser vi det enklast...

Önskar att jag hade ett bra råd - det enda jag kan göra är nog att citera Neil Young. "Låt det inte ta ner dig"

Mats

Anonym sa...

Med länk
http://www.youtube.com/watch?v=0jNN-NSHZ6w

Mats igen

Sanna sa...

Tack båda =)
V - Jag kommer nog få mycket hjälp av dina kommentarer.

Mats - Det är ju så det är att vara student. Ytterligare en aspekt i komplexiteten att ta hänsyn till kanske? ;)

Snorpans sa...

hej!
det låter väldigt mycket som våran uppgift som vi har fått på skolan.är det kanske så att du går på mdhs första termin??jag går just nu i södertälje på mdhs lärar utbildning och jag blir tokig på våran uppgift=).

Sanna sa...

Hej Snorpan!
Eftersom jag vill vara lite privat så väljer jag att inte skriva vilken högskola jag studerar vid. Om du har fått en liknande uppgift förstår jag att du blir tokig. Lycka till!