fredag 20 februari 2009

Min treåring lär sig att läsa

I skolan har jag tidigare fått studera grundläggande läs och skrivinlärning. Jag har till och med skrivit en väldigt bra tenta i ämnet. Därför är det extra speciellt att dessutom få uppleva det i verkligheten.

Idag när jag lämnade barnen på dagis förskolan så berättar en av fröknarna pedagogerna att min treåring är mer än väldigt intresserad av bokstäver.
De har en liten läsgrupp för de äldsta barnen(5-6 år) på avdelningen som tillsammans med en pedagog sitter och ljudar bokstäver och tittar mycket på ordbilder. Med dem hänger min treåring. Hon har lyckats att knyta ihop sitt första ord efter att hennes pedagog R har ljudat bokstäverna s-o-l.

I skolan har vi fått lära oss vikten av att uppmuntra barns försök med låtsasskrivande och läsning eftersom en positiv attityd till det hela skapar en bättre grogrund.

Mammahjärtat är mäkta stolt och studenten i mig är fascinerad.

2 kommentarer:

Tojjan... sa...

Åh vad härligt att du äntligen skrivit ett inlägg. Jag saknar faktiskt dina tankar när du är "borta" från bloggsfären.

Härligt oxå med barnets förtjusan över bokstäver och ord.

Kram!!

Hanna sa...

Visst är det häftigt! Tänk vad många sådana situationer du har framför dig i ditt kommande yrke. Min egen 3,5 åring är också intresserad (ibland)
/Hanna som hittade hit via bloggtoppen