fredag 3 april 2009

Inte längre i affekt men ändå förvirrad

Jag har stött på något som jag inte alls trodde att jag skulle stöta på. Kanske blev chocken ännu större på grund av det. Jag har haft en lektion som gav mig en så otroligt dålig känsla efteråt att jag inte riktigt visste vart jag skulle ta vägen. Helt enkelt så kände jag mig kränkt och det var jag tydligen inte heller ensam om. Det hemska är att jag inte heller vet vart jag ska börja för att nysta tag i det hela.

Det är en konstig situation på högskolan. Samtidigt som man är student är man också en vuxen människa. Enligt min egen erfarenhet så brukar vuxna människor behandla varandra på ett speciellt sätt. Det är svårt för mig just nu att riktigt sätta fingret på exakt vad det är. Det rör sig i alla fall i samma kretsar som jämlikhet eller jämbördigt. Ett sätt som ofta skiljer sig mot hur en del behandlar barn eller ungdomar. Detsamma verkar gälla i förhållandet mellan lärare och elever. Det är sällan det känns speciellt jämbördigt - det är min slutsats när jag summerar min egen skolgång i grundskolan och min vfu-erfarenhet. Där blir det ibland knepigt när eleverna/studenterna är vuxna. Vuxna människor kanske förväntar sig ett helt annat bemötande? Vuxna människor är bättre på att föra sin egen talan och bevaka sina egna intressen.


Det finns även ljusglimtar. På Komvux var relationen mellan vuxna och lärare en helt annan. Mer som vuxna människor emellan. Detsamma för en del kurser på högskolan. Men nu... ridå och mörker.

Återigen tror jag att det hela handlar om människosyn. Hur ser mina lärare på mig som människa? Ser de överhuvudtaget att jag är en individ? Varför tar vissa av mina högskolelärare en auktoritär roll? Borde inte deras pedagogik vara pinfärsk?

Tillslut kommer jag tillbaka till mig själv: Hur kommer jag att se på mina framtida elever? Jag hoppas ju på att jag kommer att behandla dem som individer. Mest för att det är det som känns bäst ;) (Om jag nu inte gillar det själv så lär jag inte göra samma misstag mot andra ... eller?)

Samtidigt så blir det en ny tankehärva: Lärare och elever. Förhållanden. Människosyn och kunskapssyn. Kränkningar och lärdomar.

Inga kommentarer: