tisdag 12 maj 2009

Det är spännande att det ska gå så fort

Att både glömma bort eller att komma ihåg saker. I de skolor jag har haft erfarenhet av så har det mest varit korvstoppning av olika fakta och mindre koncentration på att se och förstå helheten. Det får bli lite som det vill med den ibland verkar det som. Därför är det inte alls konstigt att människor runtomkring mig, och även jag själv, har spännande små luckor.

Fram till inte alls så länge sen så hade jag inte en tanke på att grundämnet järn fanns både i blodet och hm ja lite överallt. Jag hade aldrig kommit fram till någon slags helhetskunskap och det känns ju minst sagt ganska trist. Dels för att jag känner mig lurad men jag undrar också om jag har missat fler saker - saker som kanske är viktiga.

Samtidigt är det kanske inte helt konstigt att det ser ut lite såhär i skolvärlden eftersom det är så lätt att välja fakta som är enklare att mäta och bevisa. Smällen får eleverna ta senare helt enkelt. Jag tror någonstans att hela systemet med att låta någon annan ta hand om undervisningen leder till tråkigheter för alla inblandade. Eller mindre diffust - samhället i stort.

Inga kommentarer: