torsdag 9 juli 2009

Valen måste betyda något!

Jag kan inte låta bli att dra paralleller mellan kurslitteraturen och mina tidigare auskulteringar och "det här bör du reflektera över när du studerar för att bli lärare-kurser"
Den kurs jag menar handlar om datorspel och riktar sig till lärare. Vi kan lära oss massor av spel och den största frågan för mig just nu handlar om hur jag ska använda mig av det i mitt framtida yrke. Men nog om detta. Det jag mest reflekterar över just nu är att livet och datorspel är rätt lika. En spelare måste få välja att göra beslut som faktiskt spelar roll för att ett spel ska vara roligt. Detsamma gäller ju egentligen för eleven också. Det ska spela roll. Det som inte spelar roll är värdelöst och menlöst. Oavsett om det gäller en uppsats eller ett prov.

Sen en fråga till er lärare - när det kommer till uppgifter, är kvantitet viktigt? Alltså måste man skriva många uppsatser för att det ska finnas ett ordentligt betygsunderlag eller funkar det att jobba en längre tid med en och samma text?

1 kommentar:

Morrica sa...

Ja, på båda. Eleverna lär sig mycket av att processkriva, dvs skriva, skriva om och skriva om och sen skriva om en gång till. De behöver också på praktisera allt vad de lärt sig av processkrivandet genom att skriva ytterligare uppsatser, så att de nya lärdomarna blir konkreta och sätter sig stabilt i kunskapsbanken.

Det gäller de flesta uppgifter, båda momenten fyller sin funktion och utan det ena blir det andra mest tidsutfyllnad.

Sålunda är min erfarenhet.