torsdag 10 september 2009

Pengar eller uppskattning

Ärligt talat vet jag inte vad jag skulle föredra. Beroende på vem man lyssnar på så är lärarna i dagens skola antingen skitdåliga eller underbetalda. Jag tror knappast att det kan vara så att båda sidor har jättefel men jag funderar över vad som är bäst eller värst beroende på hur man ser det.

Å ena sidan är det ett viktigt jobb. Det handlar ju om framtiden. Å andra sidan så finns det massor av viktiga jobb. Fast de kanske är bättre betalda? En vfu-dag så undrade de andra lärarna i fikarummet varför jag ville bli lärare. Jag försökte vara rolig och svarade att det var lönen som lockade. Antingen så trodde de att jag var dum i huvudet eller så tyckte de inte att jag var rolig.

Mycket ansvar, mycket ris, jobbiga situationer, ständiga konflikter, ständigt behöva utmana sig själv. Fast det är ju inte bara så. Det kan även vara möten med andra människor, bekräftelse i form av att hjälpa människor framåt på väg mot deras egna mål, att ständigt behöva utmana sig själv.

Ärligt talat så tror jag inte att jag skulle klara av ett jobb som går på ren rutin. Jag tycker om mig själv för mycket. Varje liten dag får gärna vara en utmaning. Det är på sätt och vis en del av lönen för mig. (Även om den gärna får höjas också med tanke på de studielån som blir efter 5 års studier på högskolan.)

Inga kommentarer: