fredag 11 september 2009

Skön dag

Idag har jag haft en kanondag!
Inte nog med att jag sprang på min vfu-handledare och hade ett bra samtal om en massa olika saker som gjorde mig glad på flera olika plan jag hade dessutom ett spontant samtal med 3 tonårskillar.

Vi väntade på samma buss och började prata. Jag blev medbjuden i deras samtal och bjöd på mig själv och fick en fin inblick i hur de tyckte att en lärare bör vara. Även i hur de tyckte att en lärare inte bör vara. Det konstiga är att de flesta människor i samma ålder som jag frågar just "hur ska en bra lärare vara" oftast handlar om mänsklighet och människosyn. Värdegrund helt enkelt. Det handlar aldrig om några superpedagogiska egenskaper. De flesta verkar först och främst vilja se en lärare som respekterar dem själva som individer.
Jag kan inte göra annat än att tro att det är första steget. Att behandla andra med respekt. Det känns så självklart men samtidigt måste det vara så svårt eftersom det är så många som misslyckas med det (eller är det verkligen så?)
Superpedagogik och kunskaper kommer i andra hand i alla fall om de ungdomar som jag har pratat med får välja. Det är väl egentligen inte så konstigt alls. Jag väljer nog också hellre en lärare som respekterar mig framför någon som inte gör det.

Det trista är att det nästan inte höll på att bli något samtal eller kontakt alls på grund av mig. Mina snabba tankar fördommar om ett gäng med unga invandrarkillar. Jeebuz jag behöver uppenbarligen komma ut mer. Jag vågade i alla fall utmana mig själv och de vågade släppa in mig i sin värld i nästan en evighet. Det här känns så stort och så litet på samma gång. Tur att den sura lilla tanten i mig fortfarande sitter tyglad i en bur och att jag kan bete mig som en vanlig trevlig människa istället.




1 kommentar:

Morrica sa...

Yeah! Jag är glad att du vågade prata, och vågade se att under kepsarna så fanns tre hyggliga och rätt kloka snubbar.

Det du skriver om är så viktigt att det aldrig kan upprepas nog många gånger, och samtidigt så vanvettigt svårt!

Tack för att du tog upp ämnet.