Frågan är hur man gör det tråkiga mer intressant och spännande utan att för den sakens skull förlora lite av allvaret och seriositeten. (Anglicism? någon?)
Två exempel som för mig är så tydliga är Skolvärlden och Lärarnas tidning. Den ena har en yta som är lika intressant som otuggat papper. Oftast öppnar jag den inte ens eftersom läsningen känns tung och svårtuggad och alldeles för allvarlig. Den andra är glad och glossig, jag läser alla artiklar men ingenting känns speciellt viktigt och stannar kvar i minnet länge efteråt.
Ett annat exempel där man har försökt att göra historia mer lätttillgängligt är Bobsters "Sagan om Sverige". Jag kunde inte bestämma mig om det var dumt eller bra med alla små avbrott som skulle göra den första historian om vasaloppet lite roligare.
Samma sak måste ju dessutom gälla alla sorters läromedel. Hur gör man (mina)
2 kommentarer:
Man blandar, en del djup, en del yta, två delar djup och så en del yta - med strössel på.
Skratt underlättar inlärning, man minns det som väckte känslor och glädje är en viktig känsla i skolan.
Jag är helt övertygad om att du har rätt men jag brottas med hur jag ska nå dit. Jaja inget jag behöver veta just precis nu. Men gärna snart. Sådär i framtiden =)
Skicka en kommentar