onsdag 28 oktober 2009

Tentaresultat (=

Man borde egentligen inte alls titta på nyinkommna tentaresultat precis innan man ska skriva nästa tenta men det är svårt att låta bli.

Appropå hela diskussionen angående prov så funderar jag över mitt resultat. Ämnet känner jag mig mer än bekväm med men resultatet jag fick säger något helt annat. Det får mig inte att ifrågasätta mina egna kunskaper utan snarare hur jag har tolkat frågorna och hur pass väl jag har besvarat dem och inte att glömma: hur läraren som rättade lyckades tolka mina svar.

Alltså:

Min tolkning av frågan

+
hur väl jag har svarat
+
hur läraren tolkar mitt svar
=
ganska mycket som kan gå fel.

Skriftliga prov är inte helt optimala. Det trista är att det är alldeles för lätt att acceptera provresultatet som ett slags kvitto på vad jag kan. Lite ungefär som när jag var yngre och läste matte. Räkna ut ett tal och sen kolla i facit för att se om jag fick samma och därmed hade gjort "rätt". Att det överhuvudtaget kunde stå fel i facit var ingenting jag reflekterade över när jag var yngre och det är jag lite ledsen över att mina lärare inte berättade eller reflekterade vidare över. Jag är kort sagt skitledsen över att jag inte fick ha en lärare som Anne-Marie Körling. Speciellt vad gäller matematiken. För det är viktigt att diskutera skillnader och varför och allt annat.


Jag nöjer mig just nu med slutsatsen att proven inte har med undervisningen att göra. Prov är till största delen av ondo när det kommer till undervisning. Något som görs på grund av statistiska skäl och för att någon vill kunna utvärdera undervisningen i sig på enklaste sätt. Det är bara synd att denna utvärdering blir helt skev och "fel".

Inga kommentarer: