tisdag 24 november 2009

En fundering

Jag har funderat en hel del på det här med arbetsskador som man kan få som lärare.
Att pedagoger som jobbar med mindre barn ofta får hörselskador verkar ju vara mer regel än undantag och tyvärr har nog varenda "fröken" på mina barns förskola nedsatt hörsel med minst 15%.

Men jag funderar mer över andra sorters arbetsskador. Som det här med att bli totalt insnöad på gamla tankegångar. Gammal kunskap ändras inte och det är svårt att lära gamla hundar att sitta (eller lärare att tänka om).


Det är klart att det blir enklare för läraren om man slipper omarbeta allting man har "lärt" sig genom åren men saker och ting förändras ju ständigt. Med andra ord så riskerar man snarare att bli en slags cementerande kraft i samhället om man nu drabbas av den här arbetsskadan snarare än att föra samhället framåt.

Men hur undviker man det? Vissa saker förändras ju inte speciellt ofta - staters gränser ligger ju oftast där de ligger men det finns ju så mycket andra saker. Där är ju dagens elever en ganska stor resurs om man nu "vågar" lyssna på dem. De är inte lika förstörda rent tankemässigt och har ju inte alls samma hjulspår som de inte kommer undan

2 kommentarer:

Morrica sa...

Ooooooh, en sån viktig viktig fundering! För attan så lätt det är att halka dit på den här skadan, man märker det inte men plötslig är man där, djupt nere i gamla fotspår.

Öppna klassrumsdörrar och modiga kollegor är ett sätt att förebygga, rektorer som snöar fortbildningar över lärarkåren ett annat, gärna rektorer som hälsar på i klassrummen då och då också, men bäst av allt är elever som fråga 'varför då' och kräver att man motiverar varför man gör som man gör.

Tack för att du lyfter en sån viktig aspekt!

Alex sa...

Vilken intressant blogg. Jag är också lärarkandidat, delvis - så jag känner igen mig mycket i dina tankar. På din fundering tror ajg det är viktigast Att ständigt ifrågasätta sig själv och sina val är ett verktyg mot stagnerade idéer. Läraryrket handlar ju jättemycket (bildligt talat) om att lägga sig på klassrumsgolvet och lyssna in eleverna. Jag tror att det hjälper att ha frågvisa elever. Och VFU-studenter. Jag hade en askultant på mitt jobb för ett tag sen som verkligen gav mig kraft. Att vara öppen för diskussion.