tisdag 15 december 2009

Byråkratin förstör allt?

På sista tiden när jag haft tid att fundera så har tankarna rört sig väldigt mycket runtomkring det här med byråkrati och skolan.

Å ena sidan så använder man sig av prov och regler för att få någon slags styrning på det hela och även för att kunna göra vissa mätningar av resultat.

Å andra sidan så tror jag att det är alldeles för lätt att glömma bort den mänskliga aspekten och den rena undervisningen.

Hur jag än vrider och vänder på det hela så får jag aldrig undervisning och skolans byråkrati att gå ihop. En lärare som ägnar sig åt pappersarbete får mindre tid till att hjälpa alla elever som inte uppfyller målen (som pappersarbetet påvisar). Det är ju helt bakvänt att det ens får gå till så.

4 kommentarer:

Morrica sa...

Tänk ändå så olika man ser på saker och ting, det är fascinerande. Jag upplever byråkratin, styrdokumenten och tidsramarna som just ramar, gränser inom vilka jag kan röra mig rätt fritt med mina elever. Att de finns där upplever jag som arbetsbesparande, jag behöver inte själv sätta dessa gränser och vidmakthålla dem utan kan lägga mitt fokus på arbetet därinnanför.

Sanna sa...

Det är så värdefullt att alla inte tycker och tänker likadant. Ramar är ett mer positivt ord. Tyvärr ser jag bara måsten och hinder just nu när det kommer till ramar och byråkrati. Fast jag kanske ändrar mig under utbildningens gång ? =)

Tojjan... sa...

Hej Sanna! Har äntligen hittat tillbaka till din blogg och glädjs av att se att du fortfarande reflekterar om dkola, utbildning och livsfrågor.

Angående ramar, får jag rätta in mig i Morricas led. Det är en massa hinder i början med det administrativa, men efetr några år i yrket inser man hur skönt det är med all byråkrati som ger utrymme, men också ramar och regler att följa.

Jag minns dock att jag tänkte precis som du under min utbilning. Typ "men herrejösses, när ska jah hinna vara en bra klassrumsledare, om jag konstant ska skriva/dokumentera/åtgärda etc?"

Kör så det ryker, Sanna!

Kram tojjan

Sanna sa...

Hej Tojjan!
Kul att du hittade tillbaka =)
Jag antar att jag helt enkelt får tro på er - på sätt och vis verkar det ju rimligt. Jag har svårt att se att en hel lärarkår skulle tysta stå och se på om det nu inte fungerar.