söndag 21 september 2008

Min värdegrund

I fredags hade vi första inlämningsdatum för tenta nummer 1.
En helt vanlig hemtenta (och det här med olika inlämningsdatum är en helt annan diskussion)
Visst okej det var min första hemtenta någonsin men ändå. Den berörde ämnet skolans värdegrund, kunskapssyn och samhällsuppdrag.

Jag har funderat över det här med värdegrunden. Om min egen personliga värdegrund är helt olik den som står beskriven i Läroplanen så blir det ju oerhört konstigt. Kan man verkligen lägga ifrån sig något så fundamentalt som en värdegrund? Alltså grunden för ens egna värderingar? Skolans värdegrund är i grund och botten demokratiska. Ingen får diskrimineras oavsett en massa saker. Jag kanske är superdupernaiv som tar det för självklart?! Visst att alla människor besitter fördomar men samtidigt är det ju en del av vad som gör oss till människor. Ju mindre saker som är främmande desto mindre finns det att vara "rädd" för.

Kunskapen övervinner allt helt enkelt ;)

Inga kommentarer: