lördag 27 september 2008

Värde

Shit jag börjar verkligen att inse det nu. Jag har vetat det tidigare också men glömt bort det. Men nu kom jag på det igen:

Alla människor är värda lika mycket.

En "grann-inna" berättade att hennes man som jobbar på en högstadieskola hade gett de nya eleverna en uppgift i syfte att lära känna varandra(eller för att kolla igenom sin egen värdegrund?)

Det hela gick ut på att eleverna skulle få välja ut 30 personer som skulle få plats i ett skyddsrum vid en eventuell katastrof. Rent vidrig tanke egentligen, att själv ha den makten över andra människors liv och dessutom rangordna dem. Tydligen hade eleverna rangordnat vissa människor väldigt lågt, exempelvis den psykiskt sjuka kvinna som vårdats länge på ett mentalsjukhus (finns sånna ens kvar längre?) osv osv.

Hade jag fått den uppgiften idag hade jag nog vägrat av rena principskäl. Hade jag fått den på riktigt hade jag nog lottat ut platserna ... eller något.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Varför låter man barn göra en sån övning? Vet du om den följdes upp?

Sanna sa...

Ingen aning hur det hela var tänkt men det är en ganska intressant fråra huruvida den följdes upp eller inte. Ska försöka att ta reda på det.