fredag 3 oktober 2008

Wow jag ska bli lärare

Nu är vfu-veckan slut. Jag har lärt mig massor:
Bland annat så vet jag nu att lärare skvallrar massor i fikarummet men inte om sina elever.
Det finns lärare som inte tror på värdegrunden som läroplanen gör gällande. Alltså grundläggande demokratiska värderingar.
Många elever mår otroligt dåligt.
Fler och fler elever med läs och skriv problematik upptäcks och lärarna får inte mycket till fortbildning.
Det finns lärare som borde ha slutat för 20 år sen för att de har blivit bittra och tappat gläjen.
Det finns lärare som borde ha slutat för fem år sen men som fortfarande fortsätter för att de tycker om vad de gör och är så otroligt bra på det.
Vissa lärare är oerhört progressiva (ofta de som är lite äldre) och de som är tvärt emot. Det tycker jag är lite konstigt. För mig vore det mera logiskt om de nyblivna lärarna vore mer progressiva eftersom deras utbildning är nyare.

Jag har även lärt mig att:
Jag har en oerhört lång väg kvar att gå.
Att bara vara runt tonåringar ger mig energi.
Jag kan prata samma "språk" som dem.
Jag är faktiskt bra på det här.

Wow jag ska bli lärare.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

YCT sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tojjan... sa...

Lite läskigt, men så lika vi tänker och tycker. Jag är så på din linje vad gäller trötta lärare och vilka som borde funderat för länge sedan om att byta bana. Väst tycker jag nog ändå är de yngre lärare som
v ä g r a r
förnya sina idéer och/eller förändra ett existerande upplägg.

Jag önskar av hela mitt hjärta att du kommer att fixa skolans emellanåt dystra vuxenvärld. Jag brukar säga att ha hade det inte varit för eleverna, hade jag tvärvänt i dörren på morgonen!

Keep it up!
//Tojjan