lördag 29 november 2008

Jag blir lite frusterad

Min lärare sa en sak på temadagen.

Mycket av det vi kallar kunskap är rena förgivettaganden.
Det stämmer men det gör mig även frustrerad. Jag har ju varken tid eller ork att ständigt omvärdera allt jag tidigare har trott mig veta eller egentligen tagit för givet.

Förhoppningsvis kommer jag att reagera varje gång jag möter motstridiga tankar och omvärdera min så kallade kunskap. Det är ju inte helt givet att det faktiskt händer och det gör mig lite orolig.

Det får mig även att tänka på boken Sofies värld. Det var länge sen jag läste den så jag kommer inte ihåg om det är min egen tanke eller om det faktiskt står i boken. I alla fall så har yngre människor mycket enklare för att ha ett öppet sinne eftersom de inte har "lärt" sig så mycket som anses vara "kunskap". De tar helt enkelt inte saker för givna på samma sätt och har chansen att tänka bort det som de har lärt sig att ta för givet på ett helt annat sätt.

Jag känner mig dels otroligt gammal (trots att jag inte ens har fyllt 25) och dels lite lätt nersolkad med förgivettaganden. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg och ha i bakhuvudet hela tiden att det vi tror vi vet inte behöver vara samma sak idag som imorgon. Speciellt som lärare. Då kan vi kanske rädda nästa generation från att bli gamla för snabbt och bli nedsolkade med en massa förgivettaganden.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

2 kommentarer:

Tojjan... sa...

Du spånar på bra och som alltid intressant att ta del av dina tankar.

Jag håller med dig om att det är så lätt att vi tar saker för givet och fastnar i ett tänk. Att våga vara fri i tanken, ta in elevernas idéer och låta sig influeras av dem och deras kultur är viktigt. Dels håller du dig uppdaterad med deras värld, dels tvingar du ompröva din egen (hårt befästa?) kunskap.

Samtidigt; att våga stå fast vi en kunskapstro och ett tänk som fungerar i ett klassrum, och är tidlöst, är lika viktigt! Det är inte alls fel att använda samma material och samma upplägg år efter år. Ofta har det tagit just år att hitta något som funkar, som eleverna kan ta till sig och betrakta som kunskap.

Det är balansgången mellan gammalt och nytt, beprövat och nyskapat som är det svåra. Dock tycks du (trots ungdom som du är, blink) ha koll på läget och jag tvivlar inte en sekund på att du kommer att bli en bra, uppdaterad, kunskapsfast och stabil lärare med ett öppet sinne!

Vi skrivs vidare,
kram V

Sanna sa...

Jag hoppas att jag kommer att ha min skalle öppen för andras tankar men man vet ju aldrig. Sånt där kan vara ganska förrädiskt ibland.