Vi(Samhället) gör ju allting fel. Det är inte skolans fel att barn idag är förvirrade och beter sig som skit mot varandra. Skolan behöver inte hårdare disciplin eftersom det bara bygger auktoritära miljöer och barn som gör som man "ska" sålänge någon auktoritär person tittar på.
Vi vill väl ha barn som gör rätt val för att de själva vill?
Det samhälle vi lever i och är en del av är samma samhälle som förmedlar den kultur som våra barn växer upp i. Barn gör som vuxna gör och har gjort i alla tider. Det är det enklaste sättet att lära sig något och människan har reproducerat kunskap på det här sättet i alla tider. Även chimpanser lär sig på det här sättet.
Folk idag har å andra sidan inte lika mycket tid med sina barn och reproduktion av kunskap. Istället överlåter man det till andra - både proffessionella som pedagoger och även andra saker som tv. Även den kultur vi lever i spelar roll. Barn gör som vuxna gör helt enkelt.
Med tv som går ut på att förnedra andra - är det då konstigt att
Med andra ord är det inte konstigt att barn lär sig att förnedra andra och att inte visa respekt.
Hur mycket respekt förmedlar samhället idag? När det är okej att göra karikatyrer av religiösa personer? När det är okej att skratta åt människor som är handikappade - inte med dem utan åt dem.
Ärligt talat, kan man verkligen skylla på skolan när barn gör som vuxna gör?
Att då prata om att skolan ska bete sig strängare mot barn som beter sig som samhället i övrigt är nog inte den bästa lösningen. Allt de lär sig då är att dölja sitt beteende (som samhället lär ut) såfort någon tittar. Det är inte enklare att förändra ett dolt beteende mot ett som är synligt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Mina tankar kring din fråga "kan man verkligen skylla på skolan när barn gör som vuxna gör?" är att det är få fall där eleverna (de unga)gör mindre bra saker som de tagit efter från vuxna i skolan. De lärare som mobbar, förtalar, snackar skit, inte hälsar på varandra (och eleverna), inte kommer i tid, sitter med fötterna på bänken, har ytterkläderna på sig i klassrummen, svär när de redovisar, skiter i att redovisa etc etc är få. Så deras beteende har m a o hämtats upp någon annanstans ifrån. Hemmet? Enligt den svenska skollagen ska skola, elev och hem utgöra en slags treenighet för att få saker att funka. Tanken är så god, verkligheten en annan! Alldeles för många vårdnadshavare anser att skolans främsta roll är att fostra.
Mina tankar kring "Att då prata om att skolan ska bete sig strängare mot barn som beter sig som samhället i övrigt är nog inte den bästa lösningen" är att delar av ungas revolterande beteende i skolan har att göra med att vi har O L I K A regler i en och samma skola för vad som gäller. Det är exempelvis OK att år 6-9 bär keps inomhus, medan de yngre åren inte får göra det. Sånt är inte bra och det är då, tror jag, som det urartar, blir en provocerande stämning på alla arbetsplats (=skolan) istället för en lärande arbetsplats.
Strängare? Nej, men tydligare! Med allt. Målbeskrivningar i de olika arbetsområdena ska delas ut till eleverna så att de vet vad och varför och hur de ska arbeta med exempelvis grammatik.
Oj det blev långt. Varit lite grumlig i skallen ett tag, behövde nog få ur mig en del. Oups!
Kram V
Skicka en kommentar