lördag 6 december 2008

Presentation 2

Hej Alla!
Sanna heter jag som sagt.
Jag ska bli lärare. Jag håller på att utvecklas och studerar för att senare jobba som lärare. Lärare är ingenting man bara är utan ett yrke man väldigt aktivt utövar.

Min resa hit i skolvärlden har varit lång och jag har gjort en hel del avstickare.
I början var jag liten och stjärnögd. Jag lärde mig saker för att jag såg att det gjorde folk glada. Jag var bland de bästa i klassen och snabbast på allt vilket tyvärr sitter kvar idag eftersom jag har stora problem med att fullfölja vissa uppgifter fullt ut.
När allt annat i mitt liv blev problematiskt gick det ut över min skolgång och jag ville inte längre göra andra glada. (Tur det eftersom jag förmodligen hade slutat som jurist eller läkare och det hade inte gjort mig glad idag) Jag började skolka massor och var allmänt obstinat. Mina betyg räckte inte för att komma in på ett vanligt program på gymnasiet utan jag hamnade istället på det individuella programmet.

Väl på IV var de två ansvariga lärarna väldigt imponerade av mina förkunskaper och anordnade istället så att jag fick en fribiljett till valfritt program på gymnasiet. De ville ju helst att jag skulle välja natur (eftersom de tyckte att jag var smart och enligt dem så var det där smarta människor hamnade). Hade dessa två lärare sett mig som jag var hade de nog förstått att jag inte alls var redo för att göra något sådant. Jag hade en hel del "issues" att reda ut och ett år på IV hade inte varit dumt. Istället blev min självdestruktion värre och allting eskalerade tills jag hoppade av i tvåan på gymnasiet med ett VG i historia och resten ofullständiga betyg.

Det var en riktigt bra händelse eftersom det gav mig tid att tänka ut vad jag själv ville. Något jag tidigare inte hade blivit uppmuntrad till att göra. Jag skaffade mig egna mål och har sedan dess målmedvetet lärt mig saker för min egen del. Tack vare all tid jag fick för att tänka så läste jag in hela gymnasiet på komvux och fick dessutom en massa bonuskunskap om människor eftersom Komvuxvärlden är allt annat än homogen.

1 kommentar:

Tojjan... sa...

Imponerande, självutlämnande och mycket mycket bra erfarenheter att ha med dig i den komplexa "lärarryggan".

Vi är lika på många sätt Sanna, och som skrivet var, det ska bli så spännande att få följa dig (på avstånd) på din resa mot exjobb och verklighet.

Boktips i jul: serietidningar, kvällstidningar, TV-tablåer, julkort och annat lättsvalt (blink).

Kram V