söndag 22 mars 2009

Dubbla roller

Jag tror på det här med dubbla roller. Om inte annat så för min egen utveckling. Jag får liksom se fler än en sida helt gratis. Som när jag läser om dagis och samtidigt har mina barn på ett. Jag får en sån bra överblick över båda rollerna. Hur pedagogerna arbetar på ett rent teoretiskt plan samtidigt som jag får se hur mina barn har det på dagis rent pedagogiskt.

De arbetar med matte och läsning redan på småbarnsavdelningen. Helambitiöst och "stackars barn" tyckte jag innan jag förstod varför. Man behöver inte göra det svårt men bara tack vare att pedagogerna använder vissa begrepp så blir de ju bekanta för barnen. Så enkelt och samtidigt har jag som förälder inte riktigt kommit på det hemma än annat än när jag på morgonen lagom flåshurtigt försöker få barnen att räkna vällingmått med mig. Det vill säga de få gånger då det är jag som gör vällingen.
De vägrar fortfarande och ser lagom sura ut över att deras mamma inte har fattat att det varken är rätt tid eller plats. De vill bara ha sin välling.

Ridå!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

Tojjan... sa...

Vet inte om jag svävar utanför ramarna för ditt inlägg, men den fria matematiken, den vi tränar oss i när vi hoppar hage, räknar i kurragömmaleken etc är så oerhört viktig för att uppnå de färdigheter som behövs i äldre åldrar.

En vanlig lekplats på en vanlig förskola dräller av matematiska uppslag. Geometri, höjd, bredd, massa etc. Önskar så att vi på förskolan kunde hitta det samma med svenskundervisningen så att barnen även fritt från leka fram det. Och ja, jag fattar att sång och tal i sig är en träning, men matematiken har ett fantastiskt försprång ute i den fria världen...

Matematik är det enda universella språket vi har!

Kram från svenska/SO Tojjan