tisdag 30 juni 2009

Det här med PZD - Den proximala utveckling zonen

Det enda som egentligen är negativt med distanskurser är att kontakten med medstudenterna är inte lika lätt att uppnå och då blir det inte heller några direkta diskussioner. Kort sagt så lär vi oss inte av varandra utan blir helt beroende av lärarens inlästa föreläsningar. Enligt Wikipedia så räcker det med att det finns någon stödstruktur för att man ska ta sig längre än vad man kan göra på egen hand men det måste ju rimligtvis i så fall vara något som är interaktivt eftersom de inlästa föreläsningarna är lika statiska som en bok.

Det är synd eftersom jag i en av mina kurser, Nazism och Fascism, nu har kört fast lite och ingen i min direkta närhet är inläst eller påläst på samma saker och kan på det sättet diskutera uppgiften med mig.

Å vad jag lider i värmen ;)

Inga kommentarer: